Patatje oorlog

Vandaag vertelde mijn dochter een fraai voorbeeld mis-marketing. Vlak bij haar school staan tegenover elkaar twee patatkramen. de ene was een tijdje geleden van de ene op de andere dag gesloten en ontruimd.

Vandaag was de kraam weer open gegaan met een – volgende de scholieren – geweldige marketingstunt: de hele dag gratis patat! zo zou zeker de slag met de overkant worden gewonnen. patatje oorlogIk zat daar nog een tijdje over na te denken en begreep steeds minder van deze actie. Als je op je openingsdag gratis patat weggeeft komen alleen mensen in je kraam, die elke dag toevallig passeren. Met mij hoorde veel mensen ’s avonds pas van de actie, die helaas de volgende morgen weer voorbij is. En nieuwe klanten trek je er ook niet mee.
De concurrent doet al jaren nagenoeg hetzelfde, maar heeft een zonnig terrasje erbij, en Turkse pizza’s. Daar ga je met één dag gratis patat nooit van winnen.

Waarom, zo dacht ik, geeft de patatboer geen korting in plaats van gratis. Voor 50 cent koopt iedereen ook een bakje en dat scheelt weer in de kosten… Waarom geen korting voor mensen die meer dan drie porties bestellen, voor mensen die per sms bestellen,  een vragenlijst invullen over wat ze willen eten? Of verkoop elke donderdag- en vrijdagmiddag vanaf vier uur bitterballen voor alle bedrijven in de buurt.

Hmmmm, misschien moet ik maar eens een frietkraam beginnen…

(de foto komt overigens van de website van Alexander Harmsen, die een zeer vermakelijke blog schreef over Hollands fastfood)